Hoofdmenu

woensdag 22 september 2010

Einde van een geslaagd zomerseizoen

Met de halve bosmarathon heb ik zondag mijn zomerseizoen 2010 afgesloten. Na mijn enkelblessure (peesonsteking), welke ik opgelopen had eind 2009, ben ik begin maart opnieuw rustig beginnen opbouwen met trage duurlopen en geen snelheidstrainingen. Langzaam maar zeker begon het steeds beter te lopen. Op 17 april nam ik deel aan de Avaloop, 6 km aan een redelijk tempo en hoera de enkel hield stand. Vanaf de maand mei werd er voor het eerst opnieuw aan de basissnelheid gewerkt met enkele relatief rustige intervalsessies. De Jogging rond de Donk bevestigde de stijgende vormcurve. De week daarna kwam de lastige SportAsseLoop die onder bijna tropische omstandigheden gelopen werd. Voor het eerst was mijn gemiddelde snelheid boven de 13 km/u. Na ons verlof in het prachtige Oostenrijk kwam de Dender- en Scheldejogging waar het iets moeizamer liep. De daarop volgende weken werden de intervallen langer en kwamen er wisseltempotrainingen (= aan eenzelfde snelheid lopen en regelmatige een sneller stuk inlassen) bij. Op de vrijdagavondlopen, Katarinajogging en Corrida van Merchtem ging ik proberen om zo snel mogelijk te lopen zonder te crashen. Dat is me redelijk goed gelukt want nog nooit had ik een wedstrijd zo 'snel' gelopen (voor mijn doen toch). Een goeie maand later was er de Molenloop in Malderen. Omdat ik bij een loopmakker uit het Team Verhulst zou blijven (hazen) liep ik iets minder snel, maar was toch heel tevreden omdat ik nog reserve had. Zondag was dus de laatste wedstrijd van deze zomer. Normaal zou ik deze lopen als lange, trage duurloop maar de trainer raadde me aan om te proberen mijn PR op de halve marathon aan te scherpen. Dat is me aardig gelukt (zie gedetailleerd verslag).
Deze week is een 'rust' week. Gisteren heb ik niet gelopen, donderdag en zondag doe ik een lichte duurloop. Volgende week loop ik ook maar 3 x een lichte duurloop en daarna begin de opbouw naar het winterseizoen. Dit jaar ga ik (hopelijk) opnieuw deelnemen aan een 12-tal veldlopen, met als doelen in 2011 het PK in Deinze en het BK Masters in Vilvoorde.

Tot de volgende keer

Geen opmerkingen: