Hoofdmenu

donderdag 19 juli 2012

Andorra - het reisverslag
Zondag 8 juli, we besloten om direct een redelijk zware wandeling te maken naar de Pic de Casamanya. Het startpunt ligt op de Col d'Ordino op een hoogte van 1.983m. Over een afstand van 3,75 km stegen we naar een hoogte van 2.750m. In het bos was het warm, maar eens boven de boomgrens blies er soms een stevige, koude wind. We bereikten allen vlot de top. Wat een mooi uitzicht had je daar over de Pyreneeën. Het afdalen ging veel sneller, al begonnen we de inspanning wel te voelen in de bovenbenen.

De start

Naar ginder moeten we ...

De klim

Het uitzicht

De top op 2.750m

Maandag 9 juli ... oei we hadden allen stijve bovenbeenspieren. De afdaling gisteren is dus serieus in onze beentjes gekropen. Dan maar een +/- vlakke wandeling van zo'n 9 km langs Les Pardines pad. Dat brede en goed bewandelbare pad leidde ons naar een stuwmeer voor een picknick en een rustpause op een terrasje.

Dinsdag 10 juli, de benen voelden al veel beter aan vandaag. Daarom maakten we een wandeling in de omgeving van Andorra La Vella. Maar de omschrijving en de aanduidingen waren alles behalve duidelijk. Na een tijdje ronddolen gingen we terug naar de auto voor het middagmaal. In de namiddag gingen we winkelen in de 'grote' winkelstraat van de hoofdstad. Wanneer we de prijzen van de artikelen vergelijken met die van ons, zijn enkel parfums en drank (veel) goedkoper.

Andorra La Vella
De winkelstraat

Het was er lekker warm

Woensdag 11 juli, de Vlaamse feestdag ... tijd voor opnieuw een stevige wandeling naar het Juclar meer, het grootste stuwmeer van Andorra. Op zo'n 3km van de start van de eigenlijke wandeling was de weg afgesloten en kon je ofwel met een busje ofwel te voet verder. Wij kozen voor de benenwagen. 3 km asfaltweg viel best te doen, dan nog een goed begaanbaar pad. Maar daarna begon het steeds steiler te worden en soms was het klauteren. Een heel toffe wandeling tot aan het meer. Daarboven was er een hut waar naar het toilet konden gaan en waar we iets konden drinken om suikers op te doen voor de afdaling. Toen we aan het eind van de wandeling kwamen gingen we toch maar de bus nemen voor de laatste 3 km. Het werd in totaal een tocht van meer dan 11 km.

Donderdag 12 juli, vandaag een rustdag. In de voormiddag aan het zwembad wat lezen, zonnen en in de namiddag ben ik naar de fitness van het hotel geweest. Amai ... dat was er best in orde. Een heel moderne infrastructuur met trainer, nieuwe toestellen en 6 hypermoderne loopbanden met elk zijn schermpje waar je kon kiezen welke TV zender je wou zien. Ik koos voor de Ronde van Frankrijk. Het was er wel heel warm en na een uurtje aan 11 km/u gelopen te hebben was het tijd voor een douche en aan te schuiven voor het avondmaal (alle maaltijden waren in buffet vorm met heel lekker eten).

Vrijdag 13 juli, niet zo ver rijden vandaag want we nemen de lift in het dorp La Massana naar Bike Park Vallnord. De lift kostte 10€ pp x 3. Eens boven ... allemaal attrakties voor jonge kinderen en verschillende MTB downhill parcours. Bij de info-balie ... mevrouw, waar vertrekken hier de wandelingen ? Mijnheer, die zijn hier niet, enkel MTB downhill. Oeps dan maar met de lift terug naar beneden en iets gaan eten aan het zwembad van het hotel. Nadien deden we een 6 km lange wandeling naar El Campea springs. Een mooie wandeling door de dennenbossen, voor mij ... niet voor An en Sanne want zij hadden ontzettend veel last van de dennen die hun stuifmeel begonnen te lossen ... vrijdag de 13e ?

Zaterdag 14 juli, vandaag was het iets minder mooi weer en de voorspellingen waren (misschien) regen maar toch nog steeds warm genoeg om in t-shirt, short en sandalen naar het Kerkje van St.Kristoffel in het dorpje Anyos te gaan. Om de (eventuele) regen te ontvluchten gingen we naar Pas De La Casa niet via de bergpas maar door de nieuwe (tol)tunnel. Daar kwamen we terrecht in een erwtensoep. Mist, 50m zicht en 10°. Gelukkig hebben we altijd een pull en een jas in de auto (steeds nodig in de bergen want het weer kan zo omslaan). In dit deel van Andorra komen Fransen en Spanjaarden hun voorraad groenten, fruit, sigaretten en drank inslaan. Na wat inkopen reden we terug naar het hotel om de valiezen te maken, want morgen was de dag vertrek aangebroken.

Brrr ... koud

Zondag 15 juli keerden we terug richting Opstal. We vertrokken om 6u50 aan het hotel en om 20u30 waren we thuis. Enkel aan de péage van Cambrai hebben we 35 min. file gehad. Uitladen en vlug naar het frietkot.