Hoofdmenu

woensdag 17 februari 2010

Google brengt raad
Tijdens het voorbije weekend ben ik op het internet eens gaan rondsurfen ivm de symptomen van mijn enkelblessure. Op 1 bepaalde site vond ik iets waarmee mijn 'klachten' het best overeenkomen, nl het 'Tarsaal tunnel syndroom'. Met deze wetenschap ga ik volgende week dinsdag naar de sportarts, Dr.Cooman in het ASZ te Aalst.

Wat is het:
Tarsaal tunnel syndroom, beklemming van de zenuw de "nervus tibialis" onder een botstuk aan de binnenzijde van het hielbeen achter de binnenkant van de enkel oftewel compressie van de nervus tibialis onder het retinaculum flexorum achter de mediale malleolus.

Hoe herkennen:
Uitstralende pijn vanaf de binnenzijde van de enkel. Vaak ook alleen verspreide (diffuse) pijn rond de hiel en/of voetzool.

Oorzaak:
Doordat de zenuw omring is door pezen van grote spieren, is het meestal 1 of meerdere van deze pezen die verdikt is en meer ruimte vraagt in de tarsaal tunnel. Dit veroorzaakt druk of beknelling van de zenuw. Dit vooral door herhaalde belasting van de enkel, enkelbreuken, slecht zittende schoenen, artrose, tendosynoviitis en overgewicht.

Hoe verhelpen:

Opheffen van de oorzaak, meestal het te veel naar binnen kantelen van de middenvoet (overpronatie tarsale complex) al dan niet gepaard met het naar binnen staan van het hielbeen (calcaneovalgus) dit door tapen en/of correctiezolen.

Zondagnamiddag heb ik een wandeling van 1,5u gemaakt en 's avonds zijn An en ik nog eens gaan wandelen, eigenlijk was het gaan 'schofferdeinen' (= schuiven) op de spekgladde straten van Opstal. We hebben ons heel goed geammuseerd.

Tor de volgende keer

Geen opmerkingen: