Hoofdmenu

dinsdag 5 januari 2010

2009
Het begon allemaal goed. Naarmate het veldloopseizoen vorderde liep het steeds beter en vooral sneller, met enkele goeie prestaties en een goed gevoel na het Belgisch kampioenschap voor masters in Herentals. Na een 2-tal weken rust begon de opbouw naar het zomerseizoen. Nu zou ik kennismaken met de piste en deelnemen aan enkele 1.500 en 5.000m wedstrijden voor masters. Maar … op dinsdag 31 maart 2009, tijdens een intervaltraining, probeerde ik het jonge geweld te volgen. Mijn linker hamstring had het zo niet begrepen met een scheurtje tot gevolg. Een dikke anderhalve maand buiten strijd en daarna kon de (rustige) opbouw van de conditie opnieuw beginnen. Op 21 juli nam ik nog eens deel aan een wedstrijd, de Dender & Schelde jogging te Grembergen, zonder enige ambitie. Het liep beter dan verwacht. Trager dan in 2008, maar volledig pijnvrij. Op 14 augustus waagde ik een 2e poging in de Corrida van Merchtem. Het werd een succes. Ik liep de 6 km aan een gs. van 13,7 km/u. Het ging dus de goede richting uit met de conditie. We beleven rustig verder bouwen naar het crosseizoen toe en de eerste resulaten waren goed. Telkens sneller dan in 2008. Met het oog op 2010 werd het gemiddeld aantal weekkilometers langzaam opgedreven tot een +/- 60. Dit gemiddelde liep ik al zo’n week of 8. Voor de training op dinsdag 15/12 leek het alsof mijn loopkous niet 100% ok zat en heb ik die training afgewerkt. Toen ik ’s anderendaags vertrok (10m gelopen) voelde ik een stekende pijn aan de binnenkant van mijn voet, net onder het enkelgewricht. Dit voelde niet normaal aan en ik ben onmiddellijk gestopt. Gelukkig maar. Met ijs en Flexium zalf probeerde ik de symptomen te bestrijden. 1 week later ging ik naar de huisarts. Zij stelde tendinitis vast aan de enkel en wou een bevestiging dmv een echografie. Idd deze gaf haar volledig gelijk en kine was aangewezen om het genezingsproces te versnellen. Daardoor eindigde mijn loopjaar toch wat in mineur.

2010
Begon zoals 2009 geeindigd is, met de nog steeds aanslepende blessure. Zolang ik geen loopschoenen of wandelschoenen draag is er geen vuiltje aan de lucht. Ik kan volledig pijnloos stappen en zelfs (een klein eindje) lopen. Maar eens ik iets smaller schoeisel aantrek is die stekende en zeurende pijn er weer. Van de kinesist mag ik ook gaan zwemmen. Straks ga ik in het vernieuwde zwembad van Lebbeke een duik nemen. Zwemmen is iets wat ik niet graag doe, maar om de conditie toch nog wat op peil te houden ga ik mezelf verplichten om de zwembroek aan te trekken.
Of ik nog ga of kan deelnemen aan crossen deze winter kan ik nu nog niet voorspellen. Alles hang af van het herstel. Deze zomer zeker geen pistewedstrijden, maar omdat het 5 jaar geleden is dat ik in Eindhoven mijn eerste (en voorlopig laatste) marathon gelopen heb, zou ik dit jaar opnieuw deze afstand willen lopen. Van onze club zijn er een aantal lopers en loopsters die de Nacht van West-Vlaanderen als wedstrijd gekozen hebben. Hopelijk geraak ik op tijd klaar om daar ook te kunnen starten. Voor de rest van het jaar zijn er nog geen concrete plannen, enkel een paar ideetjes.

Tot de volgende keer

Geen opmerkingen: