Hoofdmenu

zondag 19 december 2010

Lotto Crosscup Brussel
Met de hevige sneeuwval vertrok ik goed op tijd richting het park van Laken voor de masterswedstrijd in de Lotto Crosscup. Op de weg er naartoe was het sterk vertaagd, doch vlot verkeer. De strooidiensten hadden het tot dan toe goed kunnen bolwerken. Een parkeerplaatsje vlak bij de ingang van het park en een korte wandeling, zo was ik net op tijd voor de start van de seniors met Sergiy Lebid, David Bett, Japeth Korir, Jeroen D'Hoedt, ... Zo snel dat die liepen op deze heuvelachtige omloop. Tijd voor de opwarming. Onderweg kwam ik de immer sympatieke Veerle Dejaeghere tegen die aan het uitlopen was. Na het opwarmen was het tijd om ons klaar te maken voor de start. Samen met de seniors in een heel klein tentje omkleden en de vraag korte of lange broek. Het werd de laatste (ondanks dat de benen ingestreken waren tegen de koude). Het sneeuwde nog steeds toen de start gegeven werd voor 6 kleine ronden van elk 1 km. Een niet zo grote bende stoof de heuvel op. Amai, dat ging al heel erg snel. Eens boven was het even op adem komen op het een vlakke strook. Daarna opnieuw bergop, waarna het bergafwaarts ging richting aankomst. Voor mij liep een groepje van 4. De 12 mm spikes bleken een goede keuze want ik had overal genoeg grip en ben geen enkele keer weggeschoven. Overal was de sneeuw keihard gelopen, behalve op een paar plaatsen die omgetoverd waren in sneeuwmodderpoelen waar to heel ver boven je enkels inzakte (dat deerde die snelle mannen blijkbaar niet). In de 2e ronde kreeg ik de eerste afvaller van het groepje te pakken en bij een versnelling bergop moest hij er af. Mijn bril was dan al volledig besneeuwd en die heb ik  afgezet om de rest van de wedstrijd zonder gelopen. Op naar de volgende loper, want nu was het groepje volledig uit elkaar gevallen. In ronde 4 kreeg de volgende in het vizier. Op dezelfde plaats als bij de vorige liet ik hem ter plaatse. Ondertussen waren de eerste mij al voorbijgelopen (= gedubbeld). In de voorlaatste ronde bleef er nog iemand zo'n 20 m voor mij lopen. Maar weer op dezelfde plaats was hij er aan voor de moeite. De laatste ronde liep ik op pure adrenaline, zo van 'die laat ik niet meer terugkomen', al voelde ik die laatste helling heel zwaar in de benen. De afdaling naar de aankomst ging heel vlot. Zo liep ik de 6 km in 29'21" (gs. 12,2 km/u). Ploegmakker Jef B. heeft ook een hele knappe wedstrijd gelopen. Het was een heel toffe ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. De terugrit verliep iets minder vlot. Door de aanhoudende sneeuw was het voor de strooidiensten onmogelijk om de wegen sneeuwvrij te maken. Langzaam maar zeker ben ik heelhuids thuisgeraakt. Hier op den Opstal ligt er nu toch al een laag van om en bij de 20 cm.
Straks nog een goeie Leffe drinken en daarna onder de wol.

Tot de volgende keer

Geen opmerkingen: