Hoofdmenu

zondag 4 januari 2009

Cross Grimbergen
Iets later dan normaal toch nog een (koud) verslag.
Omstreeks 11u begon er op zondagvoormiddag motsneeuw te vallen ... zou een scenario zoals tijdens en na de cross in Zele zich herhalen ? Voorzichtig reden we richting Peizegem om zo veel mogelijk hoofdwegen te nemen (in onze gemeente was het nog glad van de verse sneeuw) ... eens daar waren de wegen goed berijdbaar. De strooidiensten van Buggenhout waren nog aan het aperitieven denk ik.
Dit jaar hadden we meer geluk met het zoeken naar een parkeerplaats in Grimbergen. Heel dicht bij de start vonden we nog een plaatsje. Normaal is dit een heuse zoektocht, daar de bejamins, pupillen en miniemen met hun ouders reeds aanwezig zijn. De tent van onze club stond op haar vertrouwd plaatsje. Samen met Elien, Lotte en Jan begonnen we met de verkenning van de omloop. Het was meer inspectie naar de staat van de grond. Die lag er hard bevroren bij ... in het bos zelfs keihard en gevaarlijk om de voeten om te slaan. De cadetten en scholieren dames liepen op aanraden van hun trainer (Marc) met gewone looppantoffels om blessures door de harde ondergrond te vermijden. Bij spikes is er weinig of geen demping.
Bij de cadetten dames startten Astrid, Jill & Lotte. Astrid was zoals gewoonlijk snel weg en bleef steeds attent voorin. Zij moest aan de aankomst enkel een tweede-jaars cadet laten voorgaan en eindigde mooi tweede. Lotte had sinds vorige week opnieuw last van een ontsteking aan de patella-pees (onderaan de knie). Maar zij beweerde dat de pijn weg was (na het nemen van ontstekingsremmers en het smeren van Flexium). Zij startte heel behouden en heeft de wedstrijd uitgelopen (34 op 39). Door de koude lucht had zij wel last van haar ademhaling (zoals zoveel lopers die dag). Jill heeft haar eerste veldloop overleefd (38 op 39).
In Grimbergen lopen de masters als laatste hun wedstrijd. De zon begon reeds te zakken en het werd nog kouder. Tijdens onze opwarming merkten we dat het bovenlaagje al een beetje ijsvrij gelopen was. Twijfel ... toch starten met spikes of toch gewone loopschoenen. Jan koos voor spikes en Albert en in voor de looppantoffels. Dat Jan in topvorm is, kan je merken aan zijn resultaat --> 8e master !! Hopelijk kan hij dit niveau aanhouden tot aan het PK in Ninove, begin februari. Ik had me voorgenomen om niet te snel te starten. De start was chaotisch ... meer dan 100 lopers op een heel smalle startstrook richting eerste bocht en bijhorende trechter. Plots ligger er 3 lopers op een hoopje, zij kunnen hun weg verder zetten ... een beetje verder een minder fortuinlijke starter. Hij moet in het gewriemel gestruikeld zijn over de uitstekende voet van een nadar afsluiting en slecht neegekomen zijn op zijn schouder. Het Rode Kruis was er snel bij en iets later was de 100 er ook. Jammer dat je seizoen zo moet eindigen. Ondertussen waren Albert en ik aan onze remonte begonnen. Langzaam maar zeker begonnen we snellere starters in te halen. Aan het einde van de derde ronde liep A. in het bosje voorop en mistrapte ik mij ... en hij kon een paar meters nemen. Iets verder moest ik vertragen om op een smal stuk de koploper voor te laten en werd ik op mijn beurt gehinderd bij het dubbelen van een tragere loper. Toen ik op het recht stuk kwam had A. al een voorsprong van zo'n 50m en die kon ik niet meer overbruggen in de laatste ronde. Hij eindigde 77e en ik 78e (wel 2'30" sneller dan vorig jaar). Allebei zijn we nu een grote fles blonde Grimbergen rijker.
Cijfertjes: 7,6 km - 32'48" (2'30" sneller dan vorig jaar) - 13,5 km/u (78 op 98)

Tot de volgende keer

Geen opmerkingen: