Hoofdmenu

donderdag 16 april 2009

Short Break - Noorwegen 2009

Vrijdag 10/04
's Ochtends bracht ik Sanne & Lotte samen met hun grootouders (peter & oma) naar Zaventem om het vliegtuig te nemen riching Barcelona, alwaar ze inscheepten voor een cruise op de Middellandse zee.
Daarna vertrokken An en ik met schitterend weer richting Weeze (Dusseldorf) waar wij het vliegtuig namen riching Torp, een plaats ten zuiden van Oslo (Noorwegen). Bij het overvliegen van het Noorse grondgebied viel het ons op dat er overal nog veel sneeuw lag. De piloten van Ryanair waren aan het pochen dat dit alweer een 'on-time flight' was van hun maatschappij, wat echt niet moeilijk was met zo'n meewind. Deze maakte de 20min vertraging bij het vertrek volledig ongedaan. De direkte bus naar Oslo centrum stond te wachten en 1u20min later stonden wij met onze valiezen in de busterminal. Waarna we nog een kleine wandeling hadden tot aan ons Hotel in het centrum van Oslo. 's Avonds zijn we pizza à volonté gaan eten bij Pepe's Pizza.

Zaterdag 11/04
Vandaag hebben we iets langer geslapen en na het uitgebreide ontbijt-buffet togen we naar het Tourist-senteret waar we ons de Oslo Pass aanschaften. De aankoop ervan is echt een aanrader, want de toegang tot alle museums en het gebruik van het openbaar vervoer zijn dan volledig gratis. Omdat de meeste winkels in Noorwegen op Pasen en Paasmaandag gesloten zijn, gingen we in de voormiddag op 'koopjes' jacht. Na een broodjeslunch aan de zonnige en warme boorden van de Oslo havn, gingen we naar het overbekende Vigeland-museet en gelijknamige park. Het museum was het voormalige huis van de beeldhouwer Gustaf Vigeland. Hij heeft deze woonst gratis gekregen van de de stad Oslo in ruil moest hij al zijn werken gratis aan de stad schenken. 's Avonds gingen we een lekkere steak/saté eten in de Big Horn Steak House op de Aker Brygge.

Zondag 12/04
De stralende zon werd nu een beetje gesluierd door een paar wolken. De botanische tuin was een beetje een tegenvaller daar er op een paar krokussen en andere winterbloeiers na, nog geen enkele plant zin had om al te groeien. Het Naturhistorisk museum bestaat uit het geologisk museum en het zoologisk museum. Beiden zijn een bezoek meer dan waard. In het eerste vind je naast de skeletten van verschillende soorten dinosaurussen ook voorbeelden van alle soorten gesteenten en hun chemische samenstelling, zelfs een stukje meteoriet. Het tweede geeft een overzicht van alle in Noorwegen levende dieren. Na het verorberen van een broodje namen we de metro richting Frognerseteren. Daar lag er nog steeds veel sneeuw en maakten we een flinke wandeling langs de loipe (de langlauf-pistes). Als beloning voor onze prestatie stopten we aan een hytte waar we op een terras met zicht op Oslo een lekkere appeltaart met slagroom aten. Om de pas opgenomen calorietjes te verbranden maakten we nog een wandeling van een half uurtje. Met de metro reden we terug naar de stad. 's Avonds aten we opnieuw op de Aker Brygge, maar nu in het restaurant TGI Friday's. We kozen als appetizer fried mozarella als hoofdgerecht steak champignons. Met avondwandeling op de Karl Johans gate (= de verkeersvrije winkelstraat) sloten we de dag af.

Maandag 13/04
De weersvoorspelling klopte als een bus. Motregen die de ganse dag bleef uit de hemel neerdalen. Vandaag stond er bezoeken aan de museums op het schiereiland Bygdoy op het programma. Met de ferry voeren we naar het Frammuseet. Hier wordt een overzicht gegeven van de bekende Noorse ontdekkingsreizen. De Fram is het sterkste houten schip dat ooit gebouwd werd. Geen enkel schip is ooit verder Noorderlijker of Zuidelijker gevaren. Het werd gebruikt voor 3 grote pool expedities, nl van Fridtjof Mansen, van Otto Sverdrup en van de overbekende Roald Amundsen. In het Nosk Sjofartsmuseet krijg je een overzicht van de geschiedenis van de Noorse scheepvaart. Je kan er ook een dvd die je met alle Noorse landschappen kennis maken, bekijken. Na het middagmaal bestaande uit Polsner bracht bus 30 ons naar het Vikingskipshuset. Dit museum bevat de best bewaarde vikingschepen ooit gevonden. Ze zouden ooit toebehoord hebben aan Noren met heel hoge funtie en dienden als laatste rustplaats voor hun eigenaars.
Wat op mij de meeste indruk gemaakt heeft is het Kon-Tiki museet. Je kan er de verschillende schepen en toebehoren van de wereldberoemde ontdekkingsreizen van Thor Heyerdahl bekijken. Hij werd wereldberoemd toen hij de oceaan overstak op een boot gemaakt uit balsahout, de Kon-Tiki. Met zijn andere schepen die vervaardigd waren uit riet bevestigde hij zijn theorie dat het mogelijk was dat vroegere beschaving met alkaar contact hadden over oceanen heen. Hij was ook de eerste persoon die op het Paas-Eiland opgravingen ging doen.
Een bezoek aan het vooral van foto's bekende stadhuis (Radhus) is zeker de moeite waard. Het meest gefotografeerde deel (de achterkant) vind ik de minst mooie. De grote zaal wordt gebruikt voor de jaarlijkse uitreiking voor de Nobelprijs voor de vrede. Het avondeten lieten we ons smaken in de Big Horn Steak House op de Aker Brygge. 's Avonds namen we de trein trein naar Kongsberg, waar vrienden van ons wonen.

Dinsdag 14/04
Na een poging tot uitslapen en een lekker ontbijt gingen we op stap. We waren reeds verschillende keren in Kongsberg op bezoek geweest, maar hadden nog nooit de stad met zijn waterval, zilvermijn, ... bezocht. 's Avonds werd er tot heel laat bijgepraat.

Woensdag 15/04
Een rustige dag vandaag, met een bezoek aan de Kronene i havet, een gedenksculptuur van de verschillende Noorse koningen in een rots , gevolgd door een wandeling nabij het Kongsberg Skisenter. Daar was de sneeuw bijna volledig gesmolten (max 40 cm) was en zeer waterig van structuur was zijn we op de verharde paden gebleven. Dit maal werd het 's avonds niet te laat. Vooral omdat we de volgende ochtend redelijk vroeg uit de veren moesten om onze vliegtuig niet te missen.

Donderdag 16/04
We took the long way home. Ann-Kristin bracht ons naar de bushalte in Drammen, waar we de bus namen naar de luchthaven Torp en stapten daar op het vliegtuig richting Weeze. Nog efkes gestopt in een mediawinkel te Krefeld (daar zijn veel verkeersvrije winkelstraten) om goedkope lege DVD's, ... aan te schaffen.

Samenvatting ... een heel mooie vakantie die voor herhaling vatbaar is. Foto's kan je heel binnenkort op de blog van An bewonderen. Meer informatie kan je opzoeken via de link gekoppeld aan elke bezienswaardigheid. Veel surfplezier en misschien wordt je ook een Noorwegen-liefhebber.