Hoofdmenu

zondag 15 november 2009

Cross Deinze ... voorbeschouwing & verslag
Straks staat er de cross in Deinze als dessert van de week op het menu. In droge omstandigheden is deze (semi) parkloop al redelijk zwaar. Vlak na de start op het voetbalterrein (+/- 25 m breed) mag je met zo'n 100 lopers op de Finse piste ... maar die is maar 1,5 m breed. Het wordt dus een snelle start om zo vlug mogelijk door deze trechteropening te geraken. Daarna volgen er enkele lussen en een paar niveauverschilletjes. Het grootste en steilste verschil is zo'n 3 m hoog en is heel steil. Dit krijgen we 3 x onder de spikes geschoven. Vooraan steken we 2 lange pinnen = 15 mm. Dit alles is goed voor een totale afstand van 6880m. Vorig jaar heb ik die afgelegd in 29'00".
Door de regen van de laatste dagen en zal het nog zwaarder liggen. Toch vind ik dit leuker dan gewoon thuis in mijnen zetel te zitten.

Het verslag ... mooi zacht loopweer (14 gr) matige wind.
Op tijd werd het startschot gegeven en zetten 175 lopers zich in beweging (25 juniors en 150 masters). Ik startte redelijk rustig en de eerste 2 km liep ik aan +/- 13,8 km/u. Toen kwam de eerste steile helling er aan en was ik mijn tempo kwijt. De volgende ronde kon ik toch nog wat sneller gestarte lopers inhalen, maar in de laatste km begon het licht bij mij stillekes uit te gaan, liep maar aan 12,8 km/u meer, en moest ik nog 3 lopers laten voorgaan. Toch eindigde ik in exact dezelfde tijd als vorig jaar. 6,41 km in 29'03" - gs. 13,2 km/u (117e op 150). Deinze is een van de zwaarste crossen van het seizoen, maar wel een mooie. Volgende week in Zele is het een omloop die mij meer ligt. Geen hellingen, lange rechte stukken (wel een paar haakse bochten).
Wat vandaag voor de start grappig was, was de discussie van 3 masters over wie van hen nu eigenlijk de oudste was ... ene geboren in 1938, ene in 1936 en ene in 1931. Zelfs toen het startschot klonk was discussie nog bezig. Zij lopen nochtans alle 3 dezelfde crossen en na het douchen drinken ze nog een goei pint samen in de kantine, ze kennen mekaar dus goed. En ... zij krijgen hetzelfde parkours en hetzelfde aantal kilometers voor hun spikes. Ik hoop dat ik die leeftijd ook nog steeds plezier mag vinden in het lopen.
Na de aankomst kwam ik blogger Sven tegen. Hij had 3 min minder nodig om de afstand af te leggen.
Morgenavond is het normaal rustdag of wordt het toch loslopen ?

Tot de volgende keer

Geen opmerkingen: